مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

قاچاق «پوشاک» و مشکلات پیش روی
 قاچاق «پوشاک» و مشکلات پیش روی

ورود کالاهای قاچاق به بازار و دلایل مختلف خرید و مصرف آن توسط خانواده ها گرچه موضوع بسیار مهمی است اما متاثر از عوامل مختلف تقاضا به شمار می رود.

 به گزارش اقتصاد پنهان، این عوامل موجب پدید آمدن شرایط اقتصادی مناسب برای سوق یافتن به قاچاق می‌شود. اثری که این عوامل به انگیزه‌های برای قاچاق می شود بسته به نوع کالای قاچاق شده تفاوت می‌کند. همچنین این عوامل به میزان قانونمندی بازارها نیز بستگی دارد.

 ملموس ترین مخاطره در مصرف این نوع کالاها را شاید بتوان در مصرف پوشاک احساس کرد. پوشاک به طور مستقیم با بدن در تماس است از این رو هر گونه آلودگی و تاثیر نامطلوب بهداشتی می تواند به سرعت عیان شود.

 پوشاکی که خارج از شبکه قانونی توزیع شده و به دست مصرف کننده می رسد معمولا در تولید آن بیش از هر چیز به ارزانی مواد اولیه توجه شده و از این رو بسیار احتمال دارد که از الیاف و رنگ های نامناسب و غیر بهداشتی نیز تولید شده باشند. مارک های تجاری الصاقی بر روی آن ها نیز اغلب جعلی و تقلبی هستند . تولیدکنندگان سودجو در کشورهای مجاور با استفاده از نام و نشان شرکت های معتبر لباس هایی با الیاف و رنگ های گاه زیان آور تولید کرده و از مجاری غیرقانونی آن ها را به بازار گسیل می دارند .

نمود دیگر عرضه­ی پوشاک قاچاق در بازارهای موسوم به تاناکورا قابل مشاهده است. بیشتر افراد با اسم تاناکورا به عنوان یک واژه و اصطلاح در زبان آسیای شرقی کم و بیش آشنایی دارند. فروشگاه های تاناکورا همان سمساری عرضه ی لباس هایی است که معلوم نیست پیش از این بر تن چه کسی رفته است.  اغلب لباس ها و کفش های تاناکورا  به صورت بسته های پر از لباس های فشرده شده از مرزهای غربی و شرقی وارد کشور می شوند.

در شهرهای بزرگ کشور ما  به ویژه در شهرهای مرزی متاسفانه چنین بازارهایی شکل گرفته و به جایگاه عرضه ی کالای قاچاق مبدل گشته اند. به دلیل مشکلات اقتصادی، برخی از افراد و خانواده ها، نیاز پوشاک خود را به خاطر قیمت پایین این گونه لباس ها از این طریق برطرف می کنند.

با گذر از این فروشگاه ها می توان انواع پیراهن، کفش های تابستانی و زمستانی، لباس های محلی کشورهای همسایه، کیف و عروسک در رنگ های مختلف را مشاهده کرد. استقبال برخی از خانواده ها برای خرید لباس های تاناکورا باعث شده که برخی فروشندگان این فروشگاه ها بدون هیچ ضابطه ای از فروش لباس‌های دست دوم و فاقد امنیت سلامت، پول زیادی به جیب زنند.

از دیدگاه فرهنگی نیز امـروزه لـبـاس , یکى از ابزارهاى مهم تبلیغاتى در دست مهاجمان فرهنگى قرار گرفته است و با تـوجـه بـه ایـن که لباس , صرفا یک امر سلیقه اى نیست , بلکه بیانگر نوع ارزش هاى حاکم بر افراد است به وسیله ای برای اجرای صلایق در جوامع در حال توسعه از سوی کشورهای استعماری شده است .

قاچاق البسه که روزانه شاهد ورود چندین ثوب آن به کشور هستیم نه تنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است بلکه می تواند زنگ خطری در موارد مختلف به شمار رود .

در همین ارتباط دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک با تاکید بر اینکه 99 درصد پوشاک وارداتی به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد می‌شود خواستار آن شد تا ثبت سفارش پوشاک همچنان ممنوع باشد.

«مهدی یکتا» افزود: در سال 91 به میزان 5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور شده است و با توجه به واردات رسمی آن می‌توان گفت 99 درصد پوشاک وارداتی کشور قاچاق است.

وی در خصوص دلیل واردات غیر رسمی پوشاک اظهارداشت: اگر یک وارد کننده بخواهد پوشاک را به صورت رسمی وارد کشور کند هر دلار برای او 8 هزارو 400تومان تمام می‌شود اما اگر به صورت قاچاق وارد کند 4 هزارو 500 تومان تمام می‌شود لذا به همین دلیل وارد کنندگان ترجیح می‌دهند تا پوشاک را به صورت قاچاق وارد کنند.

وی افزود: در 8 ماهه اول سال جاری 1.5 میلیون دلار پوشاک وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 86 درصد کاهش داشته است.

یکتا گفت: امارات، چین و آلمان سه مبدأ اصلی واردات پوشاک به کشور در 9 ماهه امسال بوده‌اند و سهم این سه کشور از کل واردات 35 ، 29 و 13 درصد بوده است.

دبیر اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان پوشاک در پاسخ به سووال فارس در خصوص اینکه آیا باید ثبت سفارش کالاهای اولویت دهم که پوشاک هم جزء آن است ممنوع باشد،گفت: با توجه به تعرفه بالایی که پوشاک دارد حتی اگر ثبت سفارش آن آزاد هم شود باز پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود لذا ما فکر می‌کنیم ثبت سفارش پوشاک باید همچنان ممنوع باشد.

یکتا گفت: بیش از 50 درصد از بازار 13 هزار میلیارد تومانی پوشاک ایران توسط پوشاک قاچاق تامین می‌شود.

همچنین یک کارشناس اقتصادی عدم حمایت از تولید کننده ها و بالا رفتن قیمت در برخی از صنوف را باعث خارج شدن برخی از تولید کننده‌های پوشاک از بازار رقابت دانست.

فاتحی در خصوص قاچاق پوشاک گفت: تاجران به دلیل عوارض گمرکی و تأخیر در گمرکی ترجیح می‌دهند از راهی که هزینه کمتری به دنبال دارد فعالیت کنند.

وی در خصوص حمایت از تولید کنندگان داخل برای رونق بازار داخلی گفت: در گذشته مسأله‌ای به عنوان حمایت از تولید کننده وجود نداشت علی‌رغم اینکه در قانون حمایت از تولید کننده اعلام شد ولی عملیاتی نشد.

البته بسته‌های حمایتی دولت برای تولید کننده و مصرف کننده به اجرا در‌آمد که برای مصرف کننده و به صورت پرداخت یارانه‌های نقدی انجام شد اما بخشی که مربوط به تولید کنندگان بود هیچ وقت عملی نشد.

وی در ادامه تصریح کرد: دلیل تعدیل‌های قیمتی که از طرف دولت اعمال شد و از طرفی دیگر به دلیل افزایش قیمت برخی نهادها دیگر امکانات افزایش قیمت برای تولید کننده وجود نداشت که این عوامل باعث شد برخی از تولید کننده از بازار خارج شوند.

وی در خصوص کیفیت کالاهایی که وارد می‌شود گفت: دولت باید نظارت لازم را داشته باشد که اجازه دهد چه کالاهایی با چه کیفیتی وارد شود چرا که پوشاک با سلامتی افراد ارتباط دارد.

 انتهاي خبر //  اقتصاد پنهان  ::::  کد خبر 7160     زمان مخابره: 9/11/1392   8:46



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 1115 زمان: 20:44 تاريخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:قاچاق «پوشاک» و مشکلات پیش روی, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت